3400 Mezőkövesd Zsóry-fürdő, Pandora utca 1. | +36 49 200 235 | info@pandora-apartman.hu
ajánlat 1 órán belül legjobb ár garancia

Stresszből stresszbe?

Hasznos tanácsok, hogy a nyaralás ne rémálom legyen

Életmód, nyaralás, stressz



stresszből stresszbe szövegbeAzért utazunk el nyaralni, hogy kiszakadjunk a mindennapok rutinjából, a munkahelyi és az otthoni hajtásból. De vajon tudatában vagyunk-e annak, hogy a stressz egyik kiváltó oka éppen a nyaralás? Mielőtt bárki horror-történeteket várna pocsék szállásokról, ehetetlen ételekről, undok recepciósokról, tisztázni szeretném, hogy egy remekül sikerült hétvége, családi nyaralás is stressz. A stressz eredeti angol jelentése feszültség, idegfeszültség, mellyel az ember reagál az egyensúlyát megzavaró külső körülményre. Akár két napra, akár két hétre utazunk el, felborul a megszokott napi rutinunk. Ez pedig stresszhelyzetet teremt. „Nem a stressz öl meg, hanem az, ahogyan reagálsz rá.” – fogalmazta meg Selye János orvos-kutató. Ha tudomásul vesszük, hogy a mindennapi stressz okozta feszültség megszüntetéséhez éppen egy stresszhelyzeten át vezet az út, akkor a reakciónk is megfelelő lesz. Nyilván a környezetváltozással és az utazással együtt járó feszültséget teljesen nem iktathatjuk ki, de csökkenthetjük.

Néhány praktikus tanács az utazási stressz csökkentésére

1. Ellenőrizd az okmányaidat!



Akár külföldre, akár belföldre utazol, időben ellenőrizd le az összes okmányodat, legyen az személyi igazolvány, jogosítvány, lakcímkártya. De nézd meg a hitelkártyád lejáratát és az autód papírjait is! Ne induláskor vagy a helyszínen érjen kellemetlen meglepetés! Ha külföldre készülsz – akár csak egy rövid kiruccanás erejéig – a betegség-, baleset-, poggyászbiztosításról el ne feledkezz!

2. Készíts listát a teendőkről!



Gondold végig, mit kell megszervezned az utazásig! Ezt a listát már legalább két héttel indulás előtt érdemes összeállítani, hogy ne az utolsó pillanatban essél pánikba. Így időben megoldódnak az olyan személyi kérdések, hogy házi kedvenceidről ki fog gondoskodni, ki locsolja a virágaidat, ki üríti a postaládát.

3. Vezess bevásárlólistát!



Ne hagyd, hogy az utolsó pillanatban derüljön ki, hogy a gyerek kinőtte a strandpapucsát, lejárt a napozókrém szavatossága, elfogyott a férjed allergia gyógyszere! Érdemes ilyenkor az éjjeliszekrényen tartani egy tollat és papírt, amire írod, ami éppen eszedbe jut. Azért éppen ott, mert törvényszerűen elalvás előtt villan be, hogy mi kell még. Így nem stresszelsz azon, hogy reggelig elfelejted.

4. Írd össze, mit viszel magaddal!



Jó, ha az említett éjjeliszekrényen fekszik egy másik lista is, ahova azt írod, mit kell magaddal vinni. Figyelmesen nézd végig, hogy a szálláshely mit biztosít! Különösen fontos ez, ha gyerekekkel utazol. Óriási segítség, ha a szálláshely gyerekbarát, és nem kell betuszkolni az autóba a bilitől kezdve az etetőszékig mindent. Többnyire a szálláshely weboldalán szerepel, mit tudnak adni, de ha bizonytalan vagy, inkább kérdezz rá. Mivel a babafelszerelések többnyire korlátozott mennyiségben állnak a rendelkezésre, ezért már foglaláskor jelezd, hogy mire van szükséged, így a visszaigazolásban ellenőrizni tudod, megvan-e minden szükséges eszköz.

5. Ne hagyd utolsó estére a pakolást!



Utálatos, amikor két napig a nyitott bőröndökön bukdácsoltok át, annál csak az rosszabb, amikor utolsó este vagy éjszaka pakolsz hullafáradtan egy kéthetes családi nyaralásra. Ez utóbbi esetben a listák ugyan segítenek, de akkor is kimerülten indulsz másnap.

6. Adj időt magadnak!



Nyaraláskor új környezetbe kerülsz, megváltozik az életritmusod. Ehhez is hozzá kell szokni. Ehhez legalább egy teljes napra van szükség, de ha nagyon túlpörögtél, akkor akár háromra is. Ilyenkor nehezen találod a helyed, feszült vagy, éppen csak a „hurrá nyaralunk!” érzés hiányzik. Légy magaddal türelmes, nyugodtan kérd ezt a párodtól, családodtól is. Ha tudatosul benned, hogy ez csak az utazási stressz, sokkal könnyebben kezeled és hamarabb el is múlik.